Følelser på godt og ondt – Mentaltræning og fokus kan skabe nye veje..

Må simpelthen dele denne artikel fra Zetland:
 
 
Nedenstående er mine umiddelbare tanker/reaktion jeg sad med, efter at have læst artiklen.
Et kig ind i seneste hjerneforskning omkring følelsernes tilblivelse – Og ikke mindst mulighed for ændring.. Kernen i hypnoterapien.
 
Som hypnoterapeut er jeg ikke overrasket.. Denne artikel giver fuldt ud mening, at hjernen forudser en situation, og kobler en følelse på, der passer til situationen baseret på tidligere erfaringer. Inden du overhovedet har nået at reflekterer mere over hvilken adfærd du VIL have..
 
Derfor er det ikke “bare” at sige til sig selv – Tænk positivt. Det kræver at man kender “modspilleren” følelsen, og aktivt giver den kamp til stregen. 
 
De ord jeg husker bedst fra uddannelses som hypnoterapeut er forventing, forventing, forventning. Og det passer. De forventninger du møder verden med afgører også din følelsesmæssige reaktion på det du møder. Og jo mere du “blåstempler” følelsen, giver den et navn, gentager at det er sådan det er for dig (positivt, som negativt) jo mere automatisk, intens og virkelig vil den optræde.
 
Fx
Din kæreste ligger en sok på gulvet, du farer i flint, fordi din erfaring siger dig, at det ikke er første gang. Du føler dig prompte vred, skuffet, overset/udnyttet som oprydder.
 
Du skal ud og flyve, men er bange, din erfaring fortæller dig at kroppen reagerer med koldsved og angst, bare du nærmer dig lufthavnen, så du undgår det for alt i verden. Inderst inde længes du efter at opleve verden.
 
Du tør ikke indlede et parforhold – Fordi “det går galt hver gang”. Bedre at lukke skodderne, end at investere sine følelser. Inderst inde savner du tosomhed.
 
Jeg har tit set mennesker forandre en bestemt følelse i forhold til en bestemt situation på under 2 timer… Det er fokuseret hjernefitness med et bestemt mål for øje, hvor du er med til at konstruere, og implementere den reaktion du egentlig ønsker at forudse situationen med..
Som regel, er følelsen du kommer med i vejen, og har givet anledning til øget konflikt, enten i dig selv, eller i forhold til andre, ellers ville du ikke søge hjælp til at få den væk.
 
Du ønsker den skal ændres til at blive neutral, ubetydelig – Sådan at fremtidige lignende situationer automatisk får en ny chance, og mulighed for mere hensigtsmæssige reaktioner..
 
Nå, nok om det.
 
Jeg synes artiklen fra Zetland er interessant og inspirerende. I forhold til hypnoterapien giver det virkelig god mening, at tænke følelser, som konstruktioner af tidligere erfaringer. 
Artiklen kan give et lille sneak peak ind i en verden af mulige mentale forandringer…Hvis man ønsker det… <3
juni 11, 2018